این یک آموزش در مورد نحوه اتصال LAUNCH CRP IMMO Key Programmer به صورت مرحله به مرحله است. همچنین نشان دادن محل DLC در اکثر مدل های خودرو.
همچنین بخوانید:
راهنمای شروع و ارتقاء سریع CRP IMMO را راه اندازی کنید
محل DLC (کانکتور پیوند داده) کجاست؟
DLC (اتصال دهنده پیوند داده یا اتصال دهنده پیوند تشخیصی) معمولاً یک رابط 16 پینی است که در آن کد خوان های تشخیصی با رایانه داخلی خودرو ارتباط برقرار می کنند.
معمولاً 12 اینچ از مرکز پانل ابزار، در زیر یا اطراف سمت راننده برای اکثر وسایل نقلیه قرار دارد. برای برخی از وسایل نقلیه با طراحی خاص، مکان DLC ممکن است متفاوت باشد.
برای مکان یابی به شکل زیر مراجعه کنید.
الف - اوپل، فولکس واگن، آئودی
ب - هوندا
ج - فولکس واگن
D - اوپل، فولکس واگن، سیتروئن
ه - چانگان
F - هیوندای، دوو، کیا، هوندا، تویوتا، نیسان، میتسوبیشی، رنو، اوپل، بی ام و، مرسدس بنز، مزدا، فولکس واگن، آئودی، جنرال موتورز، کرایسلر، پژو، رگال، جیپ پکن، سیتروئن و سایر مدل های محبوب.
اگر DLC پیدا نشد، به دفترچه راهنمای سرویس خودرو برای مکان مراجعه کنید.
چگونه LAUNCH CRP IMMO را وصل کنیم ؟
یادداشت ها:
احتیاط: تجهیزات آزمایشی را با احتراق روشن یا موتور روشن وصل یا جدا نکنید.
نرمافزار LAUNCH ECU در بهروزرسانی نرمافزار ژانویه 2025 (نسخه 10.40) عملکرد پاک کردن را برای گیربکس 7 سرعته نسل چهارم مرسدس بنز ( VGS4–0-NAG2 و VGS4–500-NAG2 ) اضافه کرده است. در این مقاله به طور خلاصه نحوه عملکرد عملکرد پاک کردن گیربکس معرفی می شود.
شرح عملکرد :
گیربکس 7 سرعته مرسدس بنز نسل چهارم پاک شد
محصولات پشتیبانی شده :
راه اندازی XPROG3 + آداپتور رایانه شخصی ، برنامه نویس ECU و TCU LAUNCH X431 . (نیاز به نسخه نرم افزار نسخه 10.40 است)
اگر کامپیوتر اصلی خودرو از کار بیفتد، اما همچنان می تواند داده ها را به طور معمول بخواند. در این صورت، کامپیوتر انتقال را جایگزین کنید و مراحل زیر را برای پاک کردن و تایید مجدد دنبال کنید:
1. وارد مدل ECU شده و وارد منوی عملکرد شوید.
2. روی [Directly connect to the wiring diagram] کلیک کنید.
3. دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و روی OK کلیک کنید.
4. نمودار سیم کشی دو روش اتصال را ارائه می دهد: BENCH/BOOT.
از حالت BENCH برای خواندن داده ها از رایانه گیربکس اصلی استفاده کنید. برای تنظیم مجدد و شخصی سازی یک کامپیوتر گیربکس دست دوم، هر دو حالت BENCH و BOOT باید به طور همزمان متصل شوند.
5. پس از اتصال سیم ها، به خواندن اطلاعات TCU (واحد کنترل انتقال) اقدام کنید.
6. هنگامی که اطلاعات با موفقیت بازیابی شد، [Read EEPROM Data (BENCH)] را انتخاب کنید.
اگر حالت BENCH ناموفق بود، به حالت BOOT بروید.
7. پس از خواندن داده های کامپیوتر ECU اصلی خودرو، کامپیوتر ECU خارجی را وصل کنید (هر دو حالت BENCH و BOOT باید همزمان متصل شوند) و سپس روی پاک کردن کلیک کنید.
8. روی Personalization کلیک کنید و Original Car EEPROM Data Write را انتخاب کنید.
9. پس از شخصی سازی موفقیت آمیز روی OK کلیک کنید.
10. در نهایت، اطلاعات TCU را دوباره بخوانید تا مطمئن شوید ECU ریست شده است. سپس آن را برای برنامه نویسی و کدنویسی در خودرو نصب کنید.
راه اندازی نرم افزار ECU به روز رسانی ژانویه 2025. این به روز رسانی شامل عملکرد پاک کردن گیربکس هفت سرعته نسل چهارم مرسدس بنز (VGS4-0-NAG2 و VGS4-500-NAG2) است (هنوز توسط محصولات رقیب پشتیبانی نشده است). 3 حالت BENCH موتور و انتقال ECU به روز رسانی عملکرد خواندن و نوشتن. و بهینه سازی جریان داده های BMW E83 و مسائل مربوط به انقضای سریع نرم افزار.
دستگاه های تحت پوشش: LAUNCH XPROG3 + آداپتور رایانه شخصی ، LAUNCH X431 ECU و برنامه نویس TCU .
گزارش دقیق ارتقاء نرم افزار:
1. اضافه شده خواندن و نوشتن، شخصی سازی، عملکرد پاکسازی برای حالت BOOT انتقال بنز ECU VGS4-0-NAG2، VGS4-500-NAG2. (برای دستورالعمل های عملکرد، لطفاً به: LAUNCH X431 ECU Programmer ease/Reset VGS4–0-NAG2 گیربکس مراجعه کنید )
2. اضافه شدن حالت BENCH کادیلاک، گیربکس شورولت ECU T87A عملکرد خواندن و نوشتن.
3. اضافه شدن عملکرد خواندن و نوشتن برای حالت BENCH انتقال Great Wall ECU 7DCT450.
4. اضافه شدن عملکرد خواندن و نوشتن برای حالت BENCH Great Wall، موتور جیلی ECU MG1US008/MG1UA008.
5. مشکل خواندن داده های BMW E83 بهینه شده است.
6. وضعیت استفاده از دستگاه منقضی شده را بهینه کنید تا زمانی که دستگاه در حالت منقضی شده است، عملکردهای آزاد شده قبل از انقضا همچنان قابل استفاده باشند. زمانی که اشتراک رایگان منقضی شود، بهروزرسانیهای جدید برای دانلود محدود میشوند.
ابزارهای تشخیصی LAUNCH X431 دارای خطوط تولید زیادی هستند که اساساً می توان آنها را به سری PRO3(V+)، سری PRO5، سری PAD و سری CRP تقسیم کرد. در این مقاله چندین محصول معرف را برای مقایسه انتخاب کرده ایم.
توجه : مجوز نرم افزار حرفه ای اروپا شامل:
·نرم افزار ماشین سواری X-431 1 سال
· CarSET PRO 1 سال
· بسته SGW (مرسدس 1 ساله، رنو و داچیا 20 اتصالات، FCA و مازراتی 1 ساله)
برای جزئیات بیشتر، لطفاً به: مقدمه ای بر بسته مجوز نرم افزار حرفه ای اروپایی راه اندازی کنید
در واقع مشاهده می شود که به جز سری CRP که عملکرد کمتری دارد، عملکرد سایر محصولات فقط کمی متفاوت است.
به عنوان مثال، بزرگترین تفاوت بین سری PRO3(V+) و سری PRO5 این است که: PRO5 از برنامه نویسی آنلاین بنز و BMW پشتیبانی می کند، اما PRO3 V+ ELITE از آن پشتیبانی نمی کند.
سری PAD به عنوان محصول شاخص LAUNCH X431 بیشترین عملکرد را دارد.
ابزار LAUNCH X431 از تشخیص وسایل نقلیه جدید انرژی مانند تسلا پشتیبانی می کند و عملکردهای ویژه ابزار تشخیص X431 برای وسایل نقلیه انرژی جدید نیز قابل اجرا است. این مقاله نحوه تنظیم مجدد اطلاعات کیسه هوای تسلا مدل 3 را معرفی می کند.
معرفی تابع:
این عملکرد برای بازنشانی داده های تصادف کیسه هوا به منظور بازیافت ECU کیسه هوا (واحد کنترل الکتریکی) استفاده می شود.
توجه: در برخی کشورها، پاک کردن اطلاعات تصادف کیسه هوا بدون تغییر مجموعه ایربگ قانونی نیست. بنابراین، ما به شدت توصیه می کنیم کل مجموعه ایربگ خودرو را تعویض کنید.
شرایط مورد نیاز:
برای بازنشانی دادههای خرابی کیسه هوای تسلا، به اسکنر Launch X431 ( PAD VII ، PAD V ، X431 Pro3 V+ Elite ، Pro5 ، Pro3s +، X431 Throttle و غیره)، مجوز نرمافزار تسلا و X431 Tesla Repair Bag کانکتور طراحی شده نیاز دارید . در کیت X431 EV موجود است کیت EV ، نیازی به خرید آداپتور جداگانه ندارید).
نرم افزار مورد نیاز: TESLA V10.02 یا نسخه بالاتر
کار آماده سازی اولیه به سه مرحله تقسیم می شود. (برای برخی از خودروهای مدل 3، نیازی به برداشتن ECU کیسه هوا نیست. اگر OBDII می تواند به طور عادی ارتباط برقرار کند، لطفاً از این روش صرفنظر کنید)
آماده سازی 1 : ECU کیسه هوا را از خودرو خارج کنید
عکس ECU کیسه هوا
موقعیت اتصال ECU کیسه هوا
آماده سازی 2 : نمودار سیم کشی ECU کیسه هوا
سیم کشی و تخصیص پین
+12 ولت: منبع تغذیه 12 ولت
GND: سیم زمین
CAN_H: CAN بالا
CAN_L: CAN کم است
آماده سازی 3 : نمودار سیم کشی کانکتور تعیین شده تعمیر کیسه هوای تسلا
بازنشانی روش عملیات نرم افزار داده های تصادف کیسه هوا.
1. به نرم افزار Tesla بروید، [Model 3] -> [Special Function] -> [Service AIRBAG] را انتخاب کنید.
یا [Model 3] -> [System Selection]–>[SDM Airbag] -> [Special Function] را انتخاب کنید.
2. قفل ECU کیسه هوا را باز کنید، روی [Unlock EEPROM After Crash] کلیک کنید. به طور خودکار تمام می شود.
3. حافظه ECU کیسه هوا را بخوانید، منوی [Read EEProm] را انتخاب کنید، پس از خواندن، نام فایل پشتیبان را وارد کنید، فهرست ذخیره سازی فایل پشتیبان را انتخاب کنید، پشتیبان گیری از داده ها انجام شد.
4. نام فایل پشتیبان را وارد کنید، برای مثال [Model_3_20210520]
5. برای پشتیبان گیری از داده ها، روی [OK] کلیک کنید.
6. خواندن EEPROM و پشتیبان گیری تمام شد.
7. داده های خرابی را پاک کنید، به منوی [Erase Crash — Direct] بروید، فایل پشتیبان [Read EEProm] را انتخاب کنید.
نرم افزار به طور خودکار [Write EEProm] را برای نوشتن داده های پشتیبان انجام می دهد و بررسی می کند که آیا داده های نوشته شده صحیح هستند یا خیر.
7-1. فایل پشتیبان را انتخاب کنید، برای انتخاب فایل پشتیبان، روی [Model_3_20210520.bin] کلیک کنید.
7-2. داده های پشتیبان را ویرایش کنید. [YES] را برای استفاده از داده های پیش فرض فشار دهید. [تنظیم خودکار] را برای تغییر خودکار مقدار فشار دهید (توصیه می شود). [Memory Dump] را فشار دهید تا داده های پشتیبان را به صورت دستی تغییر دهید.
7-3. اگر [تنظیم خودکار] را فشار دهید، از این رویه صرفنظر می شود. [Memory Dump] را فشار دهید، می توانید به صورت دستی داده های پشتیبان را تغییر دهید. آدرس شروع جایی است که سیستم شروع به خواندن داده های پشتیبان می کند و می توان آن را به صورت دستی تغییر داد.
پس از وارد کردن آدرس شروع، [تأیید] را برای نوشتن داده های اصلاح شده فشار دهید، روی [بازیابی] کلیک کنید تا آن را به مقدار قبلی بازیابی کنید.
7-4. داده ها را بنویسید، داده های سقوط کیسه هوا را پاک کنید.
7-5. بررسی داده های نوشته شده
8. داده های خرابی را بنویسید، به منوی [Write EEProm] بروید، فایل پشتیبان را انتخاب کنید. نرم افزار به طور خودکار داده های پشتیبان را می نویسد و صحت داده ها را بررسی می کند.
این روش مشابه روش ذکر شده در بالا است [Erase Crash — Direct].
8-1. فایل پشتیبان را انتخاب کنید، برای انتخاب فایل پشتیبان، روی [Model_3_20210520.bin] کلیک کنید.
8-2. داده های پشتیبان را ویرایش کنید. [YES] را برای استفاده از داده های پیش فرض فشار دهید. [تنظیم خودکار] را برای تغییر خودکار مقدار فشار دهید (توصیه می شود). [Memory Dump] را فشار دهید تا داده های پشتیبان را به صورت دستی تغییر دهید.
8-3. داده ها را بنویسید.
9. داده های پشتیبان نوشته شده را تأیید کنید.
10. پاک کردن رکورد خرابی، به منوی [Erase Crash Record] بروید، نرم افزار به طور خودکار آن را تمام می کند.
11. DTC (کد عیب تشخیصی) را پاک کنید، ECU کیسه هوا را برگردانید. پاک کردن داده های خرابی انجام شده است.
12. اگر متوجه شدید که روش بالا دست و پا گیر است، لطفاً روی منوی [Crash Data Resetting Automatically] کلیک کنید، به طور خودکار تمام مراحل را انجام می دهد.